loading...

مرجع گردشگري تور هاي طبيعت گردي

بهترين سامانه جستجو مقايسه ي تورهاي طبيعت گردي در اصفهان

بازدید : 232
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

جاهاي ديدني رامسر

سفر به رامسر يكي از بهترين و لذت بخش ترين سفرها در ميان سفرهايي است كه به شمال كشورمان داريم. به من اعتماد كن، تمامي زيبايي و سرسبزي نوار شمال كشور زيبايمان در اين شهر خلاصه شده است. عروس شهر هاي ايران رامسر.از اين رو با تورجور همراه باشيد تا با جاهاي ديدني رامسر و شرايط سفر به اين شهر رويايي آشنا شويد.

استان مازندران به حدي ديدني هاي بسياري را در خود جاي داده است كه در وصف يك نوشته نميگنجد. تورجور در پيشين، مقالاتي را پيرامون جاهاي ديني مازندران نوشته است. براي مطالعه آن ها كليك كنيد.

حال به سراغ عروس شهرهاي ايران ميرويم، رامسر. شهري سراسر زيبايي و مناطق بكر و طبيعت بي نظير كه چشمانتان آن ها را به سختي باور خواهند كرد.
رامسر در غرب مازندران واقع شده است و جاهاي ديدني رامسر از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي اش گرفته تا حتي خيابان هايش، زبان زد مردمان ايران زمين و نيز توريستان سراسر جهان ميباشد.

جاهاي ديدني رامسر و اطرافش

تفريحات رامسر شامل نه تنها تفريحگاه هاي ساخت دست انسان، بلكه در دل طبيعت اين شهر رويايي نيز ميتوانيد تجربه اي جديد از يك گردش به يادماندني را رقم بزنيد. در اينجا سفري به بهترين و زيباترين اين جاذبه ها ميزنيم.

هتل قديم رامسر

هتل قديم رامسر
يكي از جاهاي ديدني رامسر، هتل قديم آن است. هتلي با معماري بسيار زيبا و حيرت انگيز كه از ديرين يكي از معروف ترين هاي شهر رامسر بوده است. اين هتل در محوطه اي بسيار زيبا و در بام رامسر قرار دارد تا پذيراي گردشگران و مسافرين باشد.

آب هاي گرم معدني

آب هاي گرم معدني
از ديگر جاهاي ديدني رامسر ميتوان به چشمه هاي آب گرم آن اشاره كرد. چشمه هاي آبگرم گوگرد دار رامسر نيز شهرت دارند. خاصيت هاي درماني اين چشمه ها زبان زد بوميان اين شهر است و بهترينه چشمه هاي آبگرم را ميتوان جواهرده رامسر معرفي كرد كه سالانه توجه گردشگران و توريستان بسياري را به خود جلب كرده است.

روستاي جواهرده

روستاي جواهرده

براي مشاهده ادامه ديدني هاي رامسر كليك كنيد

بازدید : 250
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

راهكارهايي براي كاهش كمردرد و پادرد در سفر

راهكارهايي براي كاهش كمردرد در سفر

شايد بارها پيش آمده است كه با وجود رعايت تمامي نكات براي سلامتي خود، در سفر با درد هايي در كمر و پاها ناشي از پياده روي و نشستن طولاني مدت، سبب شده باشد كه از سفرت لذت نبرده باشي و نداني كه بايد براي درمان كمر درد چكار كنيم.

كمردرد و پا درد، سن و سال نميشناسد و به سراغ همه ما آمده است. خيلي از ماها كه هيچ مشكلي در ستون فقرات و يا مفاصل خود نداريم نيز با اين دردها رو به رو ميشويم.
داشتن اين دردها براي خيلي ها طبيعي است چرا كه ناشي از نشستن هاي طولاني مدت در سفر و يا روي صندلي هاي خود به طور غير استاندارد ميباشد.

همچنين مسافرت هايي كه ما ايراني ها به آن عادت داريم و از آن لذت ميبريم اكثراً استاندارد نميباشند. مسافرت هايي كه با ساعت ها نشستن در ماشين آغاز ميشود.
تورجور با درمان خانگي كمردرد و پادرد در اين مقاله به شما كمك ميكند كه حتي در صورتي كه با مشكلات مفاصلي و ستون فقرات دست و پنجه نرم ميكنيد نيز با خيال راحت به سفر برويد و ترسي از بدتر شدن دردتان نداشته باشيد.

دو چيز براي مقابله با دردهاي اين نواحي از بدن در مسافرت الزامي است. قسمت اول مراقبت ها و اعمالي است كه بايد قبل از شروع سفر انجام دهي و بخش ديگر، موارد ديگري است كه حتما ميبايست در حين سفر اتخاذ كني.

درمان كمردرد

درمان كمردرد در مسافرت
بايد در نظر داشته باشي، قبل از اينكه سفرت را شروع كني دردي در كمر و يا پاهاي خود نداشته باشي، چرا كه مسافرت معمولا با نشستن هاي طولاني مدت آغاز ميشود.
حداقل يك روز پيش از حركت با استفاده از راه هاي درماني زير كمر و پاهاي خود را آماده و عاري از درد كنيد، مخصوصا شمايي كه پيشينه ي ديسك و يا درد مفاصل را به دوش ميكشي:

۱. ورزش

راهكارهايي براي كاهش كمردرد و پادرد با ورزشورزش هاي ويليامز

هر نوع ورزشي براي كمردرد و مفاصل بدن مناسب نيست و ممكن است آسيب نيز برساند. از اين جهت من هر ورزشي را پيشنهاد نميكنم.
تورجور با تحقيق هاي انجام شده، در اينجا چند تمرين ساده كه براي تمامي اشخاصي كه داراي درد در كمر و مفاصل خود هستند را آورده است كه ميتواني با خيال راحت به ورزش بپردازي و نتيجه آن را ببينيد.

در بخش اول بايد به ورزش هايي بپردازي كه قبل از سفر نياز به آن داري تا هر گونه تنش را از كمر و پاهاي خود آزاد كني. به تصاوير زير نگاه كرده و طبق دستور ورزش كن:

براي مشاهده ادامه مطلب كمردرد در سفر كليك كنيد

بازدید : 280
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آثار تاريخي نطنز

مسجد جامع نطنز در كنار چنار كهن سال:

آثار تاريخي نطنز، مسجد جامع نطنزمسجد جامع نطنز

از زيباترين ديدني هاي نطنز و شايد مهمترين اتفاق تاريخي نطنز مجموعه مسجد جامع نطنز باشد. مجموعه مسجد جامع نطنز شامل مسجد خانگاه و مقبره سيد عبدالصمد نطنزي اثري ماندگار و مكاني زيبا و از ديدني هاي نطنز براي بازديدكنندگان بشمار ميرود ولي اتفاقي كه براي من دلنشين است آن چنار كهنسال است كه خيلي سخاوتمندانه در كنار اين مجموعه خودنمايي مي‌كند و حسي بسيار عجيب رو به انسان ميده.

در هر فصل به تناسب همون فصل اين چنار جلوه اي تازه به اين مجموعه ميبخشه اين مجموعه شامل شبستان هشت ضلعي گنبد دار جنوبي و شبستان هاي شمالي و شرقي و غربي و دهليزهاي پيوند دهنده آنها، آرامگاه شيخ نورالدين عبدالصمد سر در خانقاه و مناره مرتفعي است. به استثناي شبستان گنبد دار كه از بناهاي دوره ديلمي است بقيه مربوط به دوره ايلخانان مغول است كه در فاصله سال‌هاي ۷۰۴ تا ۷۲۵ هجري قمري بنا گرديده است.

آنچه كه اين ديدني هاي نطنز را زيبا ديدني ميكند قدمت آن است. مناره بلند و زيباي مسجد به واسطه سبك جالب و تزئينات كاشيكاري به ويژه كتيبه پهن و فيروزه اي ساقه ي آن بسي ارزشمند و قابل توجه است.بقعه شيخ عبدالصمد نطنزي با مسجد جامع چنان مربوط و متصل است كه به نظر مي‌رسد مقارن يكديگر در سال ۷۰۷ هجري ساخته شدند. زيبا ترين بخش مجموعه مسجد را سرداري با پوشش كاشي داراي نقوش و طرح هاي گوناگون به نام سر در خانقاه تشكيل مي دهد.

چنين به نظر مي‌رسد كه پس از ساختن مسجد به سال ۷۰۴ آرامگاه شيخ عبدالصمد به سال ۷۰۷ كار بنايي را ادامه داده و به ساختن خان گاهي پرداخته اند. توضيح درباره اين مجموعه بسيار گسترده است بنده به دوستاني كه قصد سفر به نطنز را دارند پيشنهاد مي كنم بازديد مفصلي از اين مجموعه داشته باشند.

آتشكده ي ساساني جزو بهترين ديدني هاي نطنز

آتشكده ي ساساني
يكي ديگر از ديدني هاي نطنز آتشكده ساساني مربوط به دوره ساسانيان است و در خيابان مالك اشتر كوي مسجد جامع محله قصبه واقع شده اين اثر از ديدني هاي نطنز در تاريخ ۱۸ تير ۱۳۱۱ با شماره ثبت ۱۸۷ به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. آتشكده نطنز از آتشكده هاي چهار طاقي است كه قدمت آن را به دوران ساسانيان نسبت مي دهند اين بنا در كوچه پشت مسجد جامع نطنز در باغي موسوم به باغ امام جمعه قرار دارد. در حال حاضر توسط خانه هاي خالي از سكنه ي اطراف احاطه شده و و چون مسئولان مربوط درِ آن را براي هر كسي باز نمي كنند راه رسيدن به آن دشوار و از داخل باغ ها است. البته از روي بام خانه ها ميتوان فقط به قسمت بالاي آن نزديك شد. از بالاي بام مسجد جامع و همچنين از كنار مسجد به راحتي مي توان بقاياي گنبد فرو ريخته آن را ديد.

حسينيه ي اصلي شهر نطنز

ديدني هاي نطنز ، حسينيه ي اصلي شهر نطنزحسينه ي نطنز

اين حسينيه كه در نزديكي مسجد جامع نطنز قرار دارد، از ديگر ديدني هاي نطنز شناخته شده و به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. به نظر ميرسه كه اين حسينيه در مراسم مختلف بسيار فعال است. به دوستان توصيه مي كنم از اين حسينيه نيز بازديد كنند. حسينيه در جنوب شرقي مسجد جامع و به فاصله تقريبي ۵۰ تا ۶۰ متري آن قرار دارد. اين بنا مستطيل شكل و داراي صفحه ها (غرفه ها ) در دو طبقه اول ثبت شمال شرقي و جنوب غربي را پوششي از كاشيهاي معقلي و آجر فرا گرفته كه اين پوشش در سمت جنوب غربي بيشتر است.

سمت مقابل را كه كاشي هاي آن ريخته با مخلوط گچ و خاك پوشانيده اند.صفحه‌هاي طبقه دوم به وسيله راهرو يا غلام گردش هايي به يكديگر اتصال دارند.

كاروانسراي كوهاب

كاروانسراي كوهابكاروانسراي كوهاب

كاروانسرا يا ربات كوهاب كه به صورت چهار ايواني بوده در عهد شاه عباس اول توسط مير ابوالمعالي برزرودي يكي از امراي مقرب مجلس نويس شاه ساخته شده كه داراي جلوخان و سردري با كتيبه سنگي به خط ثلث است كه متاسفانه قسمتي از آن تخريب شده. مصالح مورد استفاده در كاروانسرا آجر سنگ لاشه و ملات آن گچ نيم كوب مي باشد. اين بنا با شماره ۱۴۸۹ در تاريخ ۰۱/۱۰/ ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و از دگير ديدني هاي نطنز شمرده ميشود.

گنبد باز

گنبد باز نطنزگنبد باز نطنز

به جرات ميتوان گفت كه از زيبا ترين ديدني هاي نطنز كه چشم شمارا را خيره خواهد كرد. گنبد باز بر فراز كوهي بلند در امتداد رشته كوه هاي كركس و در جنوب شهر نطنز واقع شده است اهميت اين بناي تاريخي چنان است كه كوه هرمي شكل اطراف آن به كوه گنبدباز شهرت يافته است و از هر كجاي شهر و همچنين از ميدان هاي ورودي شهر نيز مي توان آن را مشاهده كرد .

گنبد باز يكي از شاهكارهاي هنر معماري ايران از دوران صفويه است گنبد آجري طاق نماها و ستون ها بر پايه سنگي بنا شده كه در ساخت اين بناي ظريف در محوطه محدود آن از آجر و ملات گچ و با رعايت اصول مهندسي معماري و سازه استفاده شده است نماي بيروني از پايه بنا تا بالاي سردر ورودي ها به صورت هشت ضلعي ساخته شده و از آن بالاتر حالت مدور گنبدي به خود مي‌گيرد و از داخل نيز داراي پلان هشت ضلعي است.

انتقال مصالح مورد نياز نيز به قله كوه با مصائب زياد همراه بوده كه اين موضوع نشان از اهميت ساخت گنبد باز براي شاه عباس صفوي دارد.مشاهده اين بنا هر بيننده را به حيرت وا مي دارد به طوري كه از خود ميپرسند چگونه سازندگان هنرمند آن توانستند مساله را از كوهستاني صعب العبور تا پاي كار در بلنداي كوه برسانند و برج اينگونه رفيع و مستحكم در ارتفاعات كوه هاي نطنز بنا كنند.

موزه ي باستان شناسي نطنز

موزه ي باستان شناسي نطنزموزه ي باستان شناسي نطنز

موزه باستان شناسي نطنز اولين و تنها موزه تخصصي باستان‌شناسي استان اصفهان از متعدد ترين مناظق پر بازديد به عنوان ديدني هاي نطنز شهرت دارد و در مجاورت مجموعه تاريخي مذهبي مسجد جامع و بقعه شيخ عبدالصمد از آثار تاريخي اين شهرستان است هم اكنون ۱۴۰ قطعه اشيا تاريخي مكشوفه از محوطه‌هاي باستاني پيش از تاريخ ميلاجرد و اريسمان كه مربوط به هزاره اول تا چهارم قبل از ميلاد مي باشد از آثار مهم در اين موزه درب تاريخي مسجد جامع نطنز متعلق به سال ۸۲۵ هجري قمري و سفال هاي منقوش و ابزار آلات فلزكاري همچون قالب و ابزار بوته مربوط به اولين كوره ذوب فلز دنياست در آخرين سفري كه به نطنز داشتند از اين موزه بازديد كردم‌.

موزه ي باستان شناسي نطنز
اين موزه در نوع خودش بسيار جالبه و خوبيش هم اينه كه در نزديكي مجموعه مسجد جامع قرار دارد و به دوستان پيشنهاد مي كنم حتما از اين روز بازديد كنند.
اين چند مكاني كه معرفي اين چند مكاني كه معرفي كردم بي‌شك مهم‌ترين اماكن گردشگري نطنز است البته مكان ها، چشمه هاي نطنز، اماكن ديدني وتفريحي نطنز و روستاهاي بيشتري نيز قطعاً در اين شهر و اطراف آن وجود دارد كه دليل سفر به اين شهر رو تضمين ميكنه. شهر نطنز ميتونه سفري به ياد ماندني براي شما رقم بزنه و در سفر به اي مجموعه از زيبايي طبيعي و تاريخي، از سوغات نطنز چشم پوشي نكنيد. اميدوارم از اين گزارش استفاده كنيد و به اين باغ شهر زيبا سفر كنيد.

همچنين هنگام سفر به نطنز حتما سري به كاشان بزنيد .براي ديدن همه ي ديدني هاي كاشان كليك كنيد.

براي ديدن ادامه ي ديدني هاي نطنز كليك كنيد.

بازدید : 225
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پيست سپيدان يا پولادكف

در ۸۵ كيلومتري شمال غربي شيراز، سه هزار متر بالاتر از سطح دريا منطقه اي پوشيده شده از برف در دل كوه هاي شهرستان سپيدان وجود دارد كه اكثرا حتي نامش را نشنيده اند اما علاقه مندانِ پيست آن را دريايي از خاطرات هيجان انگيز ميدانند.پس با تورجور همراه باشيد تا سفري هيجان انگيز به پيست سپيدان داشته باشيم و وضعيت برف در پيست اسكي سپيدان را بررسي كنيم.

ديدني ها و تفريحات پيست سپيدان

  • اسب سواري در پيست سپيدان

پيست اسكي پولادكف كه به پيست سپيدان نيز شناخته شده است، منطقه اي در ۲۸۵۰ متري سطح دريا و ۳۴۰۰ متري تا قله ي آن واقع شده است. امكانات رفاهي اين منطقه بسيار قابل قبول بوده و مسافرين، بدون نگراني به تفريحات خود ميپردازند. شما تنها به لباس گرم احتياج داري چراكه در آنجا تمامي خدمات اسكي و تفريحي وجود دارد و حتي به شما آموزش نيز ميدهند. در پولادكف، ميشود در زير تابش خورشيد درخشانش با عزيزانمان يك روز به ياد ماندني را به ارمغان بياوريم. كافيست گوش بسپاريم؛ صداي خنده هاي بي دغدغه، برف بازي هاي هيجان انگيزشان و لذتي كه بينشان موج ميزند را ميتوان ساعت ها به تماشا نشست. در اين دشتي كه زير برف دفن شده، در گوشه اي از آن عده اي را خواهي يافت كه در حال اسب سواري هستند. از اسب هايش نگفته بودم؟ اسب هاي چهار نعل كه حتي اسب سواران حرفه اي هم كمتر تجربه ي سواري در دل برف را دارند. ميتواني تصور كني نفس زدن يك اسب در برف را؟!

  • قايق سواري و تله كابين و تل اسكي در پيست سپيدان

پيست اسكي سپيدان 97-قايق سواري در پيست سپيدان

در گوشه اي ديگر عده اي درحال دوچرخه سواري در پيست دوچرخه سواري هستند و عده اي هم در حال پازدن اما نه دوچرخه، قايق هاي پدالي اي كه شناور هستند. شايد حتما كوير رفته باشي؟ به ياد داري آفرود سواري در تپه هاي شني چه هيجاني داشت؟ نه درباره ي افرود سواري بر روي تپه هاي برف بهت چيزي نميگويم. خودت، خودت را سوپرايز كن.

تل اسكي در پيست سپيدانتل اسكي در پيست سپيدان

اصلا بگذريم، چرا به قله نرويم؟ تله كابين و تله اسكي اش ما را به بالاي قله ميرساند ولي من خودم حاضرم يك تنه با پاي پياده آن را فتح كنم تا لذت قله اش را به خستگي خريده باشم.

  • هتل پولاد كف

هتل پولاد كف-تور پيست سپيدان-تورجورهتل پولاد كف

ميبيني؟ اين پيست يك مجموعه اي از يك دنياي ديگر براي ما است. اصلا براي من به شخصه يك روز سفر به اون كافي نيست. شايد تصميم گرفتم بعد از يك غذا گرم در رستوران و كافه اش، تا اواسط شب يك خاطره ي به ياد ماندني را رغم بزنم و در هتل و مهمان خانه اش استراحت كنم، شايد فردايش يك سري به موتورهاي كراسش زدم. شايد هم با جت اسكي هاي برفي يك سواري هيجان انگيز داشته باشم.
در زمان هاي خاصي از سال ميتوان شاهد مسابقات اسكي در اين پيست بود و در تابستان علاوه بر امكانات برفي بالا، ميتوان كمي در ارتفاعات پايين تر، از دشت هاي سرسبز و پوشش گياهي متنوع سپيدان لذت برد و يا از آبشار هايش ديدن كرد.

زمان سفر به پيست سپيدان

 تله كابين پيست سپيدان-هواشناسي پيست اسكي پولادكف تله كابين پيست سپيدان

اگر تو هم علاقه مند به سفر و تفريح در پيست پولادكف هستي، بايد بدوني كه فرقي نميكند چه زماني در حال خواندن اين مقاله اي، همين الآن ميتوني به آنجا سفر كني چرا كه پولادكف در تمامي فصول، آماده است تا به مكاني هيجان انگيز براي تو تبديل بشه.

بازدید : 281
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

جاذبه هاي اصفهان: پل ها و كاخ هاي اصفهان

هر شهري براي خود ، افسانه اي دارد.افسانه هايي كه هرچند واقعيت تاريخي ندارند،اما از روح شهر حكايت ميكنند.در افسانه ي شهر اصفهان اماده است فريدون به پاس نبرد جانانه كاوه آهنگر،او را به فرمانروايي اصفهان برميگزيند.كاوه آهنگر هم صنعت گر موزه است و هم فرمانده نظامي.كاوه نماد و سمبل اين شهر صنعتي و نظامي بوده است.شهري كه تا يك سده پيش هنوز جنگ افزارهاي سنتي مي ساخت و بازمانده قلعه هاي نظامي،دفاعي مانند قلعه كهن دژ و سارويه حكايت از وضعيت دفاعي-نظامي شهر دارند ولي با روي امدن صفويه و پايتخت شدن اصفهان،اصفهان رنگ رويي دگر گرفت و امروزه اصفهان پايتخت هنر است كه هرساله گردشگران زيادي براي ديدن جاذبه هاي اصفهان روانه ي اين شهر ميشوند.پس با تورجور همراه باشيد كه سفري كوتاه به همه ي جاذبه هاي اصفهان داشته باشيم.

پل هاي اصفهان

سي و سه پل

جاذبه هاي اصفهان-تورجورجاذبه هاي اصفهان-تورجور

اين پل كه در نوع خود شاهكاري بي نظير از آثار دوره شاه عباس اول صفوي است يكي از مهم ترين جاذبه هاي اصفهان است كه به هزينه و نظارت سردار معروف الله وردي خان ساخته شده. اين پل به نام هاي سي و سه چشمه و سي و سه پل زاينده ‌رود نيز معروف است و طولاني ترين پل بر روي زاينده رود است. اسم آبريزان يا آب پاشان در كنار اين پر صورت مي‌گرفت كه در سفرنامه‌هاي سياحان اروپايي آن دوران به برگزاري آن جشن اشاره شده.

زاينده رود

زاينده رودزاينده رود

در محدوده استان اصفهان رودهاي متعددي جاري است مهمترين نشان، زاينده رود است. رود بزرگ و پربركت ، از مهم‌ترين تفرجگاه‌هاي مهم استان اصفهان است .
رودخانه زاينده رود از جبهه شمال شرقي زرد كوه بختياري سرچشمه مي‌گيرد و از غرب به شرق تا باتلاق گاوخوني جريان دارد. اين رودخانه در مسير خود از خصلت خود زايي برخوردار است و از اين جهت زاينده‌رود ناميده مي شود.

پل خواجو

پل خواجوپل خواجو

پل خواجو كه شالوده هاي آن در اواخر دوره تيموري وجود داشته در سال ۱۰۶۰ هجري به صورت امروزي ساخته شده و غرفه هاي آن از تزئينات كاشي كاري و نقاشي پوشيده شده است. پل خواجو به هنگام طغيان آب زاينده رود منظرهاي ديدني پيدا مي كنند (كه حتما پيشنهاد ميشود در سفر به اصفهان از اين اثر مهم كه جزو يكي از بهترين جاذبه هاي اصفهان است، ديدن كنيد.) براي اقامت موقت شاه صفوي و خانواده اش ساختمان مخصوصي بهنام بيگلر بيگي بنا شده است. اين ساختمان هم اكنون نيز وجود دارند و اتاق هايش داراي تزئينات نقاشي است نام اين پل در دوره صفوي پل شاهي بوده است و پل خواجو به مناسبت مجاورت اين پل با محله خواجو به آن اطلاق شده است.

كاخ هاي اصفهان

عالي قاپو

عالي قاپوعالي قاپو

يكي ديگر از جاذبه هاي اصفهان عمارت عالي قاپو است. عمارت عالي قاپو را صفويان در رقابت با بناهاي مجلل باب عالي عثماني دروازه بزرگ بنا شد. اين بناي باشكوه به دستور شاه عباس اول در قرن يازدهم هجري قمري در ضلع غربي ميدان نقش جهان ساخته شده.
عالي قاپو در دوره صفويه قصر دولتخانه و دولتخانه مباركه نقش جهان ناميده مي شد. زيرا اين قصر براي پذيرايي رسمي از مهمانان بلند پايه خارجي مجهز شده بود.
عالي قاپو داراي ۵ طبقه ساختمان است كه هر طبقه آن تزيينات ويژه‌اي دارد كه با وجود لطمه هاي جبران ناپذير بر تزئينات آن، هنوز هم شاهكارهاي از شاهكارهاي از گچبري هاي دوره صفوي را در بر دارند طبقه پنجم عالي قاپو چشم انداز وسيعي به سراسر شهر اصفهان دارد.

اتاق موسيقي يا اتاق صوت از ديدني هاي جذاب عمارت عالي قاپو است. در گذشته گروه نوازندگان در اين اتاق موسيقي اجرا مي كردند و از آنجا كه گچبري هاي اين اتاق داراي خاصيت اكوستيك بود نواي ساز ها چنان شفاف به گوش مي آمد كه گويي موسيقي در يكي از تالار هاي مجهز امروزي اجرا مي شود.
تزيينات گچبري اتاق بزرگ موسيقي به شكل جام و تنگ و از راهي و ظروف مخصوص بچزم طراحي شده بود كه علاوه بر جنبه تزييني آنها صوت را به طور طبيعي منعكس مي كردند و اين خود نشانه توانايي علمي و عملي مهندسان ايراني در ابداع فضاهاي اكوستيك بوده است مهندسان براي ايجاد چنين فضايي به محاسبات دقيق نياز داشته‌اند.
گچبري ها و نقاشي هاي عالي قاپو از نمونه هاي عالي هنر ايراني است كه با وجود لطمه هاي سنگيني كه در دوره هاي مختلف به آن وارد شده ظرايف و زيبايي هاي آن چنان جلوه اي دارد كه بيننده هنردوست را مجذوب ميكند .تلفيق استادانه اين گچ بري ها با مينياتوري هاي هنرمندانه رضا عباسي و شيوه هماهنگ طراحي اين بنا به راستي بي نظير است. اين عمارت جزو جاهاي ديني اصفهان در شب ديدن آن پينشهاد ميشود.

كاخ هشت بهشت

كاخ هشت بهشتكاخ هشت بهشت

بناي تاريخي هشت بهشت نمونه اي از كاخ هاي محل سكونت پادشاهان دوره صفوي است در زمان سلطنت شاه سليمان ۱۰۸۰ هجري قمري ساخته شد. از باغ وسيع هشت بهشت وسعت زيادي باقي نمانده ولي قصر تاريخي آن هنوز اثري ارزنده و جالب توجه است .
از آثار جالب توجه ، كاشي كاري نماهاي بيروني آن است كه انواع پرندگان خزندگان و درندگان را نشان مي دهد. اين كاخ تاريخي و پارك نوساز اطراف آن امروزه از گردشگاه هاي مشهور شهر اصفهان و همچنين جزو ليست بهترين جاذبه هاي اصفهان هم است.

كاخ چهل ستون

كاخ چهل ستون كاخ چهل ستون

كاخ چهل ستون به پذيرايي از حكام صفوي اختصاص داشته است. تاريخ احداث اين بنا سال ۱۰۵۷ هجري قمري بود. معماري كاخ چهل ستون تلفيقي از معماري ايراني چيني و غربي است.
معروف است كه اين كاخ را از اين جهت چهلستون ناميده اند كه ستون هاي آن در آب حوض روبروي تالار منعكس مي شود و چهل ستون مي سازند اما معقول تر است كه چهل را مبين كثرت بدانيم و زيادي تعداد ستونهاي عمارت را مي رساند.

كاخ چهل ستون كاخ چهل ستون

كاخ چهلستون يكي از مهترين ديدني هاي اصفهان است كه در دوره قاجاريه دارالحكمه بوده و از اتاق هاي اطراف آن به عنوان ادارات دولتي استفاده مي‌شده است.
شير ها و مجسمه هاي سنگي اطراف حوض و داخل باغچه ها تنها آثاري است كه از دو قصر باشكوه ديگر دوره صفويه يعني آيينه خانه و عمارت سرپوشيده باقي مانده كه بعدها به اين محل منتقل شده است نقش اطراف كه معرف صنعت اجاره دوره صفويه است.

در زمان سلطنت شاه عباس دوم در بناي كاخ چهلستون تغييرات كلي داده شده و تالار آيينه، تالار ۱۸ ستون، دو تا اتاق بزرگ شمالي و جنوبي تالار آينه، ايوان هاي دو طرف سراسري پادشاهي و حوض بزرگ مقابل تالار با كليه تزئينات نقاشي ، آينه كاري، كاشي كاري ديواره ها تا سقف ها، به آن افزوده شده است.

كاخ چهل ستون به موجب اشعاري كه در جبهه تالار از زير گچ خارج شده به مبارك ترين بناهاي دنيا تشبيه شده و به حساب حروف ابجد در سال هزار و هفتاد و پنج هجري قمري و در پنجمين سال سلطنت شاه عباس دوم بنا شده است. عمارت چهل ستون در شب ۲۱ رمضان در زمان شاه سلطان حسين آتش گرفت. شعر زير ماده تاريخ به آن آتش سوزي است :
هزار و يكصد و هجده ز هجرت نبوي گذاشته بود، كه آتش به چهلستون افتاد .مي‌گويند در اين آتش سوزي ۲۰ ستون و قسمتي از عمارت سوخت و سلطان حسين با عقايد سخيعي كه داشت از اطفا حريق جلوگيري كرد و گفت: بگذاريد بسوزد اين بلايي است كه نازل شده و بايد رفع شود. هنگامي كه محمود افغان به پشت دروازه هاي اصفهان رسيده بود شاه سلطان حسين به كنج حرمسرايش پناه برد و تسليم تقدير شد.

بازدید : 233
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

جزيره مارو ، جزيره لاوان ، جزيره هندورابي

در حاشيه جنوب ايران، در دل آب هاي خروشان خليج هميشه فارس، خشكي هاي بسياري سر از آب بيرون آورده اند كه تا به امروز انسان هاي بيشماري از آن ها بازديد كرده اند. تجربه اي از صداي نسيم و پرندگاني كه پس زمينه مناظر بي نظير در دل درياي آبي است. ميداني چه ميگويم؟! بي نظير است.

وقتي اسمي از جزيره برده شود، بي اختيار ذهن و فكر ما به جزيره هاي كيش و قشم سوق پيدا ميكند اما به دنبال خط جزيره هاي خليج فارس و بعد از جزيره ي كيش در اينجا بي مهابا از جزيره هايي نام برده خواهد شد كه سراسر شگفتي را در بردارند.پس با تورجور همراه باشيد تا سفري به جزيره مارو و جزيره لاوان و هندورابي داشته باشيم.

جزيره مارو

جزيره ي مارو و ديدني هاي آنجزيره ي مارو و ديدني هاي آن

جزيره مارو، جزيره اي كه نامش به شيدور نيز برده ميشود، جزيره اي نه چندان بزرگ چراكه در نوع خودش بي همتا است. وزش باد ميان تپه هاي شني اش در كنار صداي دلنشين پرستو هاي مهاجر و منظره ي درياي درخشانش، يك سنفوني زندگي بلا وصفي را به همراه دارد.
جزيره ي مارو امكانات زيستي انسان را در خود ندارد و يك جزيره بكر به شمار مي آيد اما بوميان و صيادان ديگر مناطق براي ماهيگيري و جمع آوري لاكپشت و ديگر اشخاص براي تحقيقات و بازديد از زيست گاه موجودات دريايي و پرندگانش به آن سفر ميكنند. در اين موقع از سال در فصول سرد تا ارديبهشت ماه، بهترين فرصت براي تجربه يك سفر عالي و خاطره انگيز به جزيره مارو ميباشد.

جزيره لاوان

جزيره لاوان-نور جزيره لاوان-تورجورجزيره لاوان

در فاصله يك و نيم كيلو متري مارو، مرواريد پنهان خليج فارس سر از آب بيرون آورده است. جزيره لاوان با ۷۸ كيلومتر مربع مساحت از ديرباز براي صيادانِ مرواريد، جلوه خاصي را داشته است.جزيره لاوان يك جزيره ي مسكوني با امكانات مناسب براي بوميان و مسافران، شناخته شده است. از ديگر شگفتي هاي اين جزيره به مناظر زيباي جزيره همراه با آهو هاي تيزپا و زيباي آن ميتوان اشاره داشت. مسافران لاوان ميتوانند با امكانات موجود در اين جزيره به راحتي و با بهترين قيمت ها به اقامت در اين جزيره بپردازند.جزيره لاوان به دليل نفت خيز بودن و تاسيس پالايشگاه نفت در آن از قديم يك تركيبي از صنعت و طبيعت را به رخ ميكشد چرا كه كندو هاي عسل را در كنار نفتكش هاي پالايشگاه و تاسيسات نفتي سبب شده است كه عسلي تيره رنگ اما با طعمي معمول به وجود بياورد. همانند ديگر جزيره هاي خط جنوبي خليج هميشه فارس، بهترين زمان سفر به لاوان زمستان است تا با ميانگين دماي ۲۰ درجه بتوانيد يك سفر عالي را تجربه كنيد.

جزيره هندورابي

جزيره ي هندورابيجزيره ي هندورابي

در همين راستا از لاوان به سمت جزيره ي كيش، جزيره اي كوچك به نام هندورابي وجود دارد كه با توجه به موقعيت جغرافيايي آن كه از هر چهار جهت از خشكي دور است، تجربه ي يك زندگي بكر و دور از خشكي ها را براي شما به ارمغان مي آورد كه به همين دليل به يك جاذبه ي بسيار ديدني براي گردشگران و مسافرين بشمار مي آيد. هندورابي خالي از سكنه است و امكانات رفاهي چنداني را ندارد پس بهتر است با فراهم كردن تمامي امكانات از جمله آب آشاميدني، خود را براي سفر به اين جزيره ي بكر آماده سازيد. بر خلاف امكانات رفاهي نه چنداني، منطقه ي تفريحي آبي آن ميتواند براي بازديدكنندگان بسيار خاطرساز باشد از جمله ميتوان به بهترين تفريح آبي آن يعني قواصي در نزديكي سواحل جزيره و تماشاي زيست آبي ماهي هاي رنگارنگ و گوناگون و لاكپشت هاي منحصر به فردش اشاره كرد.

براي رفتن به اين سه جزيره ي زيبا ميتونيد از تور جزيره ي مارو استفاده كنيد.

بازدید : 247
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كاشان با سابقه تمدني هفت هزارساله

ايران سرزمين كهن با تمدني چند هزار ساله داراي شهرهاي تاريخي و فرهنگي گوناگوني مي باشد.از جمله اين شهرا كاشان با سابقه ي تمدني هفت هزارساله در شمال شرغي شوره زارهاي كوير مركزي ايران با وسعت ۹۶۴۷ كيلومتر مربع واقع شده است.در طول تاريخ به نام هاي متعددي مانند كي آشيان،كاشيان،چهل حصاران و غيره شهرت داشته است از صنايع معروف آن ميتوان كاشي كاري،گنبد سازي،گچ كاري،منبت كاري ومشبك كاري را نام برد و همين طور فرش و قاليچه و كاشان شهرتي جهاني دارد.در ادامه با تورجور همراه باشيد كه سفري به تك تك بناهاي تاريخي كاشان داشته باشيم و بدانيم وقتي به كاشان سفر كرديم از چه بناهايي در كاشان ديدن كنيم.

بناهاي تاريخي كاشان

۱-مسجد آقا بزرگ كاشان

مسجد اقا بزرگ كاشان
مسجد اقا بزرگ در سال ۱۲۶۵ ه.ق با سرمايه ي حاج محمد تقي خانبان ساخته شد.
طراحي اين بنا به سبك مدارس صدر و چهارباغ اصفهان مي باشد.از ويژگي هاي وصف ناپذير آن كاشي كاري،آجر كاري،كتيبه هاي نفيس كاشي و گچي،خطاطي هاي نستعليق و نقاشي هاي آن ميباشد كه توجه بازديد كنندگان را به خود جلب ميكند.

۲-مسجد جامع كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-مسجد جامع كاشانمسجد جامع كاشان

مسجد جامع كاشان با قدمت ترين بناي تاريخي متعلق به دوره ي سلجوقيان در ۶۳۳ ه.ق ميباشد،اين بنا شامل ۳ محراب ،۲ شبتان بزرگ،۱ شبستان تحتاني،حوض خانه ي گمبد،ايوان و صحن مي باشد.
منحصر به فرد بودن اين بنا مربوط به دوره ي سلجوقي و آجر كاري هاي آن مربوط به دوره ي آل بويه و ساختار يكي از محراب هاي شبستان كه به دوره ي ايلخاني برميگردد.

بازار سنتي كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-بازار سنتي كاشانبازار سنتي كاشان

در سفر به كاشان و بازديد از بازار سنتي علاوه بر بناهاي تاريخي كاشان مانند كاروانسراي ميرپنج،مسجدطمقاچي،مسجد ميدان ميرعماد،مسجد بروجردي ها و تيمچه ي صباغ و تيمچه ي عين الدوله و …كه در قسمت هاي مختلف بازار واقع شده اند.ميتوان از صنف هاي گوناگون از بزازها،مسگرها،فرش فروش ها تا مغازه هاي رنگارنگ انواع عرقيجات ناب و شيريني پزهاي متنوع سنتي بازديد و خريد نمود.

خانه بروجردي ها

بناهاي تاريخي كاشان-خانه بروجردي هاخانه بروجردي ها

خانه ي بروجردي ها در سال ۱۳۱۰ ه.ق در دوره قاجار توسط استاد علي مريم كاشاني طراحي و اجر شد نكته قابل تامل بناي بروجردي ها در نام آن كه به پيشه صاحباخانه حاج سيد حسن نطنزي كه به تجارت با بروجرد مشغول بود،برميگردد.
بناي بروجردي ها با ۳۰۰۰ مترمربع مساحت شامل حياط اندروني،بيروني،هشتي،راهرو،حياط تابستان نشين و زمستان نشين،حياط سرپوشيده،آشپزخانه و زيرزمين مي باشد.
بادگير هاي قرنيه هلالي و كلاه فرنگي آن و نقاشي هاي آبرنگ و رنگ روغن كه به دستان كمال الملك روي ديوارهاي بنامنقش شده اند، از جذاب ترين و باشكوه ترين بخش هاي بناهاي تاريخي كاشان محسوب ميشوند.

خانه طباطبايي ها

بناهاي تاريخي كاشان-خانه طباطبايي هاخانه طباطبايي ها

خانه طباطبايي ها يكي از بناهاي تاريخي كاشان است كه در سال ۱۲۵۰ ه.ق. سيد جعفر طباطبايي ،تاجر معروف فرش اين بنا را ساخت.
طراح و معمار بنا استاد علي مريم كاشاني ميباشد.وسعت بنا ۴۷۰۰ متر مربع كه شامل ۴۰ اتاق ،۴حياط،۴ زيرزمين،۳ بادگير و ۲ رشته قنات مي باشد.
خيره كننده ترين قسمت خانه ي طباطبايي ها ،حياط و حوض دل انگيزش ،اتاق شاه نشين با پنجره هاي مشبك رنگي و آيينه كاري و نيز گچ بري ها و نقاشي هاي طراحي شده توسط صنيع الملك مي باشد.

خانه عامري ها

خانه عامري هاخانه عامري ها

خانه عامري ها در دوره ي زنديه بنا شد و در دوره قاجار گسترش يافت.شامل ۸۵ اتاق و چندين حياط مي باشد.
در معماري بنا مقرنس كاري،منبت كاري و گچ بري هاي خيره كننده اي كار شده است.
اين بنا بلندترين بادگير خانه هاي كاشان را دارد و همين موضوع ويژگي منحصر به فردي به آن بخشيده است كه نبايد ديدنش را از دست داد.

باغ فين و حمام فين كاشان

بناهاي تاريخي كاشان-باغ فين و حمام فين كاشانباغ فين

باغ فين كاشان در دوره ي شاه عباس اول صفوي ساخته شده است. بخش هاي ديگر باغ از حمله اتاق شاه نشين،خلوت كريمخاني،حمام سلطنتي،موزه ملي در دوره هاي بعد ساخته شده اند.
برخي منابع از غياث الدين جمشيد كاشاني و برخي ديگر از شيخ بهايي به عنوان طراح باغ فين نام برده اند.
درختان چنار و سرو قد برافرراشته با قدمت حدود ۵۰۰ سال در كنار چشمه پاك و تغيير ناپذير سليمانيه به فضاي تاريخي و فرهنگي باغ آرامشي صد چندان بخشيده اند.
حمام فين در بخش جنوبي باغ فين واقع شده است.از دو حمام كوچك و بزرگ كه هر يك شامل ورودي،گرمخانه،آبنما،خزينه،محل نظافت و سربينه مي باشند.
حمام كوچك همزمان با باغ فين ساخته شد و به علت قتل امير كبير در ۱۲۳۰ ه.ش. مشهور است.
حمام بزرگ در دوره ي فتحعلي شاه قاجار ساخته شده است كه داراي راهروهاي زيادي با معماري زيبا مي باشد.

خانه ي عباسيان

بناهاي تاريخي كاشان-خانه ي عباسيانخانه-ي-عباسيان

در سال هاي پاياني نيمه اول قرن ۱۲ ه.ق. ساخته شد.بعد از فوت مالك اوليه وراث سهام خود را فروختند.حياط بيروني بنا را تاجري معروف به نام عباسيان خريداري نمود كه از آن زمان به خانه عباسيان مشهور شد.وسعت بنا ۷۰۰۰ متر مربع مي باشد كه شامل ۵ طبقه،۵ حياط و گودال باغچه است.سبك معماري بنا به گودال باغچه شهرت دارد. به دلايلي از جمله بهره بردن از آب قنات و نيز حفظ خانه از سرما و گرما.
ويژگي منحصر به فرد آن سبك معماري و گچ بري هايش مي باشد.قسمتي از بنا به بنياد سهراب سپهري تعلق گرفته است.

حمام سلطان امير احمد

بناهاي تاريخي كاشان-حمام سلطان امير احمدحمام سلطان امير احمد

حمام سلطان امير احمد در مجاورت با امامزاده سلطان امير احمد مي باشد.بناي اوليه ي حمام به دوره سلجوقيان و بناي امروزه آن به دوره قاجار برميگردد.

حمام امير احمد ۱۱۰۲ مترمربع .سعت دارد و از ۲ بخش كوچك و بزرگ شامل بلوخان،سردرورودي،هشتي،راهروهاي ارتباطي،سربنيه،ميان در،گرم خانه،جام خانه و چاه خانه مي باشد.
از ويژگي منحصر به فرد حمام بام گنبدي شكل با شيشه هايي از جنس عدسي محدب ،گچ بري ها و كاشي كاري ها ي فيروزه اي حمام مي باشد.

براي ادامه ي مطلب آثار تاريخي كاشان خانه به سايت تورجور مراجعه كنيد.

بازدید : 289
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بهتر است از تعريف طبيعت گردي يا همان بوم گردي يا اكوتوريسم شروع كنيم.اكوتوريسم از كلمه ي eco به معني طبيعت و tourism به معني گردش تشكيل شده است.
تور هاي طبيعت گردي گونه از گردشگري هستند كه در آن گردشگران باهم جمع ميشوند و به همراه ليدر معمولا به ديدار مناطق بكر دست نخوره ي طبيعت ميروند.
در تورهاي طبيعتگردي صرفا هدف ديدار و گشت و گذار در طبيعت نيست بلكه اموزش محيط زيستي و ايجاد منفعت به آن جامعه ي محلي مطرح است.

شرايط تور هاي طبيعت گردي:

1-اقامت:

تورهاي طبيعت گردي يا به صورت كمپينگ برگذار ميشوند يا اقامت آنها خانه روستايي يا بومگردي يا هتل است.

اقامت گاه هاي بوم گردي-تورهاي طبيعت گردي-تورجورخانهي بوم گردي

حال سوالي كه پيش مياد تور هاي كمپينگي چيست؟

كمپينگ يعني افراد به جاي اينكه پول خود را صرف هتل يا هاستل و .. بكنند زير اسمان و در دل طبيعت كمپ ميزنند و انجا اقامت ميكنند.
كه تور هاي كمپينگي دو تا مزاياي مهم دارد:
اول اينكه در هزينه صرفه جويي ميشود ، در نتيجه براي تور هزينه ي كمتري را ميپردازيد.
و دوما به گفته ي خيلي از طبيعتگردان ،سفرهاي كمپينگي لذت خيلي بيشتري نسبت به سفرهاي به اصطلاح لاكچري دارد چون در تمام مدت سفر طبيعت را ميتونيد با تمام وجودتان حس كنيد و از تك تك لحظات در حضور طبيعت قدر دان باشيد.

سفر كمپينگي-تورهاي طبيعتگردي-تورجور

2-پذيرايي و غذا در تور هاي طبيعتگردي:

پذيرايي در يك تور بسته به آن تور دارد اكثر تورهاي طبيعت گردي قبل از شروع برنامه تمام برنامه هايشان و بازديد هايشان به همراه نحوه ي پذيراييشون را ذكر ميكنند.

3-درجه ي سختي تور هاي طبيعت گردي:

3 تا درجه ي سختي وجود دارد كه به ترتيب آسان،متوسط،سخت ميباشد كه هر كدام شرايط و ضوابط خود را دارند.و درجه ي سختي يك فاكتور فوق العاده مهم در انتخاب تور هاي طبيعتگردي ميباشد.

نكات مهم در مورد سفر با تورهاي طبيعت گردي:

تورابشار شيوند از اصفهان-تورجور

1-سبك سفر كنيد.
2-طبق ليست وسايلي كه هر تور طبيعت گردي نياز دارد و توسط گروه ها ذكر ميشه،كوله تان را بچينيد.
براي دانستن بيشتر براي هر سفربا تور چه وسايلي بريم اين مقاله را از دست ندهيد.
3-خوش اخلاق و خوش قول باشيد.
4-طبق قوانين كه مسئولين تور و توليدر گروهاتان ميگويند، رفتار كنيد.
5-از طبيعت نهايت لذت راببريد ولي چيزي به جز عكس يادگاري از طبيعت نبريد.
6-نكات بهداشتي را رعايت كنيد و سعي در حفاظت طبيت و محيط زيست داشته باشيد.
7-مواظب مدارك و وسايلتان باشيد.
8-با خريد از مكان هاي محلي به اقصاد انها كمك كنيد.
9-در مورد مكاني كه قراره برويد تحقيق كنيد.

براي ادامه ي مطلب تورهاي طبيعت گردي چيست؟|مشاهدي همه ي تورهاي طبيعتگردي كليك كنيد.

بازدید : 240
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تاريخچه ي شوش :

شهر شوش شناخته شده ترين شهر جهان و پايتخت تمدن ايران در استان خوزستان ميباشد.كه قدمت آن به 4 هزار سال پيش از ميلاد مسيح ميرسد.و همچنين به نام هاي مختلفي مانند سوزيانا ،سوسا،شوشن ياد ميشود.
شهر شوش در زمان ايلامي ها به پايتخت سياسي ،مذهبي به دليل موقيت ويژه ي آن،انتخاب شده بود.سپس توسط پادشاه آشور ويران شد.كه بعد در زمان هخامنشي ها و روي كار امدن داريوش هخامنشي مجددا رونق گذشته را يافت. همچنين شوش محل اقامت كوروش كبير در فصل زمستان بود.
شوش بعد از حكومت هخامنشي ها همچنان مورد توجه حكومت هايي مانند سلوكيان،اشكانيان،ساسانيان و بوده است كه به همين دليل شوش به عنوان موزه ي تاريخي معروف است.و كتيبه ها و اجر نماهاي بسيار زيبايي از اين شهر بدست امده كه شاهد اثار تاريخي آن زمان هاست.
شوش از زمان ساسانيان تا اويال حكومت پهلوي ها مركز خوزستان بوده است.و بعد از اينكه اهواز مركز خوزستان شد كم كم اهميت خود را از دست داد.ولي با اين وجود شهريست كه كمتر كسي نام و آوازه ي ان را نشيده باشد.
با ما باشيد تا از تك تك جاذبه هاي شوش براتون بگيم.

شوش كجا قرار دارد و موقيت جغرافياي آن:

شوش در استان خوزستان و در 115 كيلومتري اهواز( كه حدودا يك ساعت و نيم فاصله بين شوش و اهواز وجود دارد)،قرار دارد.شوش تا رود دجله 150 كيلومتر فاصله دارد.نكته ي جالب توجه در مورد شوش اينه كه اين شهر در جلگه ي خوزستان قرار دارد،به همين دليل شما اثري از ناهمواري را در آن نميبينيد.

آب و هواي شوش:

شوش داراي آب و هواي مديترانه اي در فصل زمستان و پاييز است.و از پايان زمستان تا آغاز بهار زيست بوم سرسبزي خواهد داشت كه بسيار لذت بخش است. زيست بوم اين شهر جلگه اي ،كوهپايه اي و كوهستاني است كه در سر تا سر سال به خصوص روزهاي نوروز خود را به نمايش ميگذارد.تير و دي به ترتيب گرمترين و سرديترين ماهاي شوش ميباشند.ميانگين بارش در شوش به طور ساليانه 322 ميلي متر است و ميانگين دماي آن 27.2 درجه سانتيگراد محاسبه شده است.

جاذبه ها و ديدني هاي شوش:

جاذبه هاي شوش در يك نگاه-تورجورجاذبه هاي شوش در يك نگاه

1-قلعه ي شوش:

قلعه ي شوش-تورجور

قلعه ي شوش توسط دمورگان در نزديكي آرامگاه دانيال نبي بنا شده است.از آجر هاي كاخ آپاداناي داريوش در ساخت اين قلعه استفاده شده است.

2-موزه ي شوش:

موزه ي شوش-تورجورموزه ي شوش

موزه ي شوش روي به روي آرامگاه دانيال نبي و ميان باغي بر سر راه قلعه ي باستاني شوش قرار دارد.اين موزه با استفاده از آجر هاي بدست امده از حفاري شوش و چغازنبيل ساخته شد و به مرور زمان قسمت هاي به آن اضافه شد.موزه شوش در سال 1354 باز شد و همه آثار(نتيجه ي حفاري هاي شوش و چغازنبيل هست) در اين موزه متعلق به قبل از عيلام تا دوره ي اسلامي هستند. همچنين اين موزه از شش تالار بزرگ تشكيل شده است. و بازديد از اين موزه برابر با غرق شدت در طول تاريخ ميباشد.

3-زيگورات چغازنبيل شوش:

زيگورات چغازنبيل شوش-تورجورزيگورات چغازنبيل شوش

زگورات چغازنبيل در زمان ايلامي ها براي خدايانشان ساخته شد كه مكاني براي عبادت و پرستشگاه بود و در 45 كيلومتري شهر شوش در منطقه ي هفت تپه واقع شده است.

4-موزه ي هفت تپه شوش:

موزه ي هفت تپه شوش-تورجورموزه ي هفت تپه شوش

موزه ي هفت تپه شوش به 600 سال قبل از ميلاد مسيح برميگردد و اين موزه در 15 كيلومتري شوش واقع شده است.آثار ارزشمندي كه در اين موزه ميبينيد، نتيجه ي كاوش هايي است كه از 1344 تا به الان صورت گرفته است، مي باشد.
معبد،آرامگاه،گورهاي دست جمعي،الات موسيقي و انواع ظروف سفالي ،آثار ارزشمند اين موزه هستند.

5-آرامگاه دانيال نبي شوش:

آرامگاه دانيال نبي-تورجورآرامگاه دانيال نبي

دانيال نبي از جمله پيامبران بني اسرائيل بود كه در قرن 7 پيش از ميلاد مسيح بود.اين آرامگاه در كنار رودخانه ي شاوور و روبه روي قلعه ي شوش قرار دارد.

6-رودخانه ي شاوور شوش:

رودخانه ي شاوور-تورجوررودخانه ي شاوور

رودخانه اي است كه در چند كيلومتري شمال غرب شوش، و از وسط شهر ميگذرد و نماي بسيار جذابي را به شهر داده است.رود خانه ي شاوور قديمي ترين رودخانه ي ايران است.اين رود خانه در نهايت به رودخانه ي دز ،سرازير ميشود.

7-كاخ اردشير در شوش :

كاخ اردشير-تورجوركاخ اردشير

در قسمت غربي رود خانه ي شاوور واقع شده است.كاخ اردشير توسط اردشير دوم پادشاه هخامنشي بناشد.و كاخ اردشير 64 تا ستون و يك تالار 6*5 متر دارد.فاصله ي اين كاخ تا كاخ اپادانا 350متر ميباشد.

8-كاخ آپادانا شوش:

كاخ آپادانا شوش-تورجوركاخ آپادانا شوش

كاخ زمستاني داريوش ،كاخ آپادانا بود كه ديگر شاهان هخامنشي نيز از آن استفاده ميكردند.ستون هاي كاخ از سنگ و ديواره هاي آن از خشت ساخته شده بود كه روي ديواره هاي داخلي شيربالدار و نيلوفر وسپاه نقاشي شده است.كاخ داراي حرمسرا،دروازه،تالار و كاخ پذيراي هست.

9-ايوان كرخه شوش:

ايوان كرخه شوش-تورجورايوان كرخه شوش

ايوان كرخه شهري بود كه توسط شاپور دوم ساساني احداث شد و در قديم آن را كردشاپور ميناميدند يعني شهري كه شاپور بنا كرده است. ولي امروزه به آن كرخه ميگوند كه بزرگترين شهر مدفون دوره ي ساساني مي باشد كه اين شهر در 25 كيلومتري شمال غربي شوش واقع شده است.در حال حاضر قسمت اندكي از اين شهر زيبا باقي مانده است.

براي ادامه مطلب شوش در يك نگاه كليك كنيد.

بازدید : 240
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

كوير ورزنه يا همان خارا را ميتوان بهترين تور پاييزي و ميتوان يكي از بهترين كويرهاي ايران دانست. كويري كه تپه هاي ماسه اي با ارايش منظم و زيبا روي هم قرار گرفتند و باد هايي كه در اين منطقه مياد باعث شده تا تپه هاي ماسه اي به شكل هاي متفاوتي مانند هلالي ،طولي و هرمي در بيايند كه باعث شده چشم همگان چه گردشگران داخلي و چه خارجي را به خود جلب كند.اگر ميخواهيد سفري ارامش بخش و هيجان انگيزي را تجربي كنيد پس با ما همراه باشيد.

كوير ورزنه يا كوير خارا كجاست؟

كوير ورزنه كه نام ديگر ان خاراست در در 110 كيلومتري شرق اصفهان و در 150 كيلومتري يزد قرار گرفته است.
همچنين وسعت ريگزارهاي اين كوير 17000 هكتار است.عرض اين كوير 35 كيلومتر در نواحي شمالي و در نواحي جنوبي كاهش پيدا ميكنه و به 500 متر ميرسد.
روستاي قهي در 40 كيلومتري كوير ورزنه واقع شده است.و همچنين در نزديكي هاي اين كوير تالاب گاو خوني قرار گرفته شده است كه اگر در تپه ي شرقي كوير ورزنه بايستيد ميتونيد اين همه زيبايي را ببينيد.
به طور دقيق تر ميتونم بگم اگر از اين كوير به سمت شمال حركت كنيد به شهرستان ورزنه و زاينده رود و در سمت جنوب به حسن آباد و غرب به مسير حسن آباد به ورزنه و در سمت شرق به تالاب گاو خوني ميرسيد.
بخش شمالي بيابان ورزنه به خاطر تپه هاي ماسه اي مرتفع بيضي شكل ميباشد.ارتفاع تپه ها در اين محيط بيضي شكل كم است.
بلند ترين ارتفاع كوير ورزنه 100 متر است.

ديدني هاي جذاب كوير ورزنه:

كوير ورزنه يا كوير خارا-تورجور

كوير ورزنه از ريگزار هاي وسيعي پوشيده شده است.ريگزرا ها از تپه هاي ماسه اي يا رمل ها تشكيل شده اند.كه به دليل وزش باد تپه هاي ماسه اي شكل هاي مختلفي مثل هلالي ،هرمي و طولي به خود گرفته اند.
پوشش گياهي در كوير بسيار غني ميباشد كه ديدن آن براي گردشگران اين كوير خالي از لطف نيست كه به دو دسته ي درخچه هاي تاغ و اسكمبيل تقسيم ميشوند.همچنين گياهان ماسه پسند را به وفور ميتوانيد در مناطق ريگزار ببينيد.

درخچه هاي تاغ و اسكمبيل-تورجور
در قديم نوع هاي بسيار متنوعي از جانوران در كوير قرار داشتند كه با شكار بي رويه و خشك شده تالاب گاو خوني از بين رفتند و در حال حاضر تعداد كمي از جانوران مانند مار،روباه شني ،جرد، شاهين،گربه ي شني،پا مسواكي،مار شتري،تيرمار،انواع عقرب ،خرگوش ،خارپشت بياباني و…. مشاهده مي باشد كه براي بسياري از گردشگران ديدن انها جذاب ميشود.
نگران نباشيد شما ميتونيد با استفاده از تورهاي سافاري از اين جانوران بدون اسيب زدن به خود و حيوانات ديدن كنيد.
مهم ترين مزيت كوير استفاده از ماشين هاي افرود و سافاري كه در ادامه توضيح داده شده اند و شب ماني به صورت كمپينگ ميباشد كه ميتونيد دور هم جمع بشيد و يك آتش درست كنيد و چاي ذغالي به همراه يه موزيك لايت تجربه ي بينهات لذت بخش را بچشيد.خاصيت كوير در شب به گونه اي كه احساس ميكنيد انقدر آسمان پايين هست كه وقتي دستتون را دراز كنيد ميتونيد ستاره ها را بچينيد.

شب ماني در كوير ورزنه-كويرخارا-تورجورشب ماني در كوير ورزنه-كويرخارا

نكته:هنگام سفر به كوير ورزنه ،تالاب گاو خوني ،روستاي ورزنه وقلعه ي قورتان ، مسجد جامع تاريخي ورزنه، كبوتر خانه را از دست ندهيد.

تالاب گاوخوني در اصفهان-تورجورتالاب گاوخونيروستاي ورزنه-تورجورروستاي ورزنهقلعه ي قورتان-تورجورقلعه ي قورتانكبوتر خانه ي ورزنه-تورجوركبوتر خانه ي ورزنه

تورهاي سافاري چيست؟

سافاري به معني وحش گشت،بيابان گردي ،دشت گردي ميباشد.تورهاي سافاري به صورت مدرن با استفاده از ماشين هاي دو ديفرانسيل و به صورت طبيعي تر از اسب و شتر انجام ميشود.

تورهاي سافاري چيست؟-تورجورماشين هاي سافاري

تورهاي سافاري معمولا مناسب افراد ماجراجو مي باشد كه دوست دارن هيجان،لذت لمس كردن شن هاي كوير،رانندگي در پستي ها و بلندي هاي ماسه ها و غلط خوردن در ماسه ها را تجربه كنند.

وسايل مورد نياز براي سفر به كوير ورزنه:

وسايل مورد نياز براي سفر به كوير ورزنه-تورجور

كليه ي وسايل شخصي به همراه ليست وسايل زير:
1-قمقمه
2- قطب نما يا جي پي اس
3- جعبه دارويي وكمكهاي اوليه
4- كيسه خواب يا پتو براي اسكان كمپينگ
5- عينك آفتابي، چراغ قوه
6- كرم قبل و بعد از گزيدگي
7-كفش مناسب
8-دمپايي

البته اگر با تور يا به صورت شخصي سفر كنيد ليست وسايل تغيير پيدا ميكند.براي اطلاع از وسايل مورد نياز با انواع تورها اين مقاله را از دست ندهيد.

براي ادامه ي مطلب كوير ورزنه تپه ي شني اصفهان كجاست كليلك كنيد.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 79
  • بازدید سال : 151
  • بازدید کلی : 5992
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه